Dag 4 ~ Peking.

Den fjärde dagen på min resa till Kinas huvudstad Peking var lika trevlig och intensiv som dagen innan.

Morgonen började som vanligt tidigt med väckning rund 06.00 tiden och ett försök att få i sig lite frukost innan utflykten.

Vårt första stop var Himmelska fridens torg och där berättade Hans Huang om torget och alla monument som finns där.

Först gick vi förbi Maos mausoleum där ligger ju Mao Zedong ordförande för Kinas kommunistiska parti och president mellan 1954-59 balsamerad. Efter mausoleumet stannade vi straxt bredvid Folkets stora sal en regeringsbyggnad där Kinas parlament befinner sig.

Hans fortsatte att berätta massor om torget och historia och då han hade berättat klart fick vi en stunds egentid och vi skulle mötas en stund senare vid Nationalflaggan straxt intill den Förbjudna staden. 🙂

Jag tog mig tiden att strosa runt på Himmelska fridens torg och hann med att fotografera nästan alla monument på torget; Maos mausoleum, Qianmen (främre porten), Piltornet, Monumentet över folkets hjältar, Kinas nationalmuseum och Folkets stora hall.

Nu var det hög tid att promenera vidare och in i den Förbjudna staden. Det är ett palatsmuseum och monument där många av Kinas kejsare styrde landet med järnhand. Jag tyckte att det var superintressant att höra historien kring detta monument och vad människor (kejsare, kejsarinnor, konkubiner etc) varit med om.

Klockan var nu efter tolv och det var dags för en lunch, det blev en typisk kinesisk med en hel del smårätter. Mums vad gott 🙂

Då maten var uppäten och alla var nöjda blev vi skjutsade till en Pärlmarknad. Det blev inte att jag köpte så mycket saker där, det blev några Iphone skal till gubben och ett mjukdjur av en panda.

Innan jag tog en taxi hem till hotellet så besökte jag Peking Zoo och pandorna. Dom jag urgulliga och jag tog en massa bilder.

Som sagt, det kanske kan tyckas att jag inte var med som mycket på min fjärde dag i Peking, men jag var ganska trött då jag kom hem till hotellet.

Kommentera

