Dag 3 ~ Peking.

Förra lördagen skulle bli en hektisk dag för jag hade valt att följa med gruppen på heldag i Peking och dess omgivningar.

Dagen började med att klockan ringde si så där 05.30… man skulle ju hinna med att göra sig i ordning och äta frukost… innan vår färdledare Hans Huang samlade ihop alla som anmält sig till en heldag i Peking.

Första anhalten var Kinesiska muren vid Mutianyu, ca 9 mil norr om huvudstaden. Det var tur att jag hade tränat lite innan jag for på min resa. Mutianyu var backigt och där man skulle gå lutade det kraftigt. Puh. Innan man kom fram till själva muren fick man sätta sig i en orange korg och åka linbana upp (hua). Trots lutningen och backarna tyckte jag att besöket på Mutianyu var värt all ansträngning. Man fick ju gå på Kinesiska muren, ett av världens underverk.

På vägen ner till parkeringen stötte jag på något riktigt trevligt, det var en liten kattunge som var gräddvit med bruna fläckar. Han sa något till mig… mjau mjau, men jag förstod inte vad han ville ;)… Gissa om mitt hjärta tickade lite extra och tankarna for över halva jordklotet… hem till mina gosisar Maxa och Linus. Jag tror till och med att en liten tår föll ner för min kind… 🙂

En bit från Mutianyu (hur långt frågade jag inte… ;)) fanns vår lunchställe. Där fick vi en välbehövlig lunch, värme och tillgång till toalett. Vi blev bjudna på typisk kinesisk mat och pinnar istället för bestick. Det blev aldrig av att jag åt med pinnar, jag provade på men fick inte till det utan åt med kniv och gaffel istället. 🙂

Efter lunch åkte vi tillbaka in till centrala Peking ingen och stannade till vid en av stadens sidenmarknader. Innan vi fick shoppa loss så fick vi höra om silkes historia och se en massa underbara föremål gjorda av silke. Det hade varit roligt att köpa med sig hem lite siden, men då jag räknat ihop summan på det jag ville köpa så blev det ganska mycket dyrare än vad jag tänkt…

Vårt näst näst sista stop skulle bli till området Xuan Wu, lite sydväst om Himmelska fridens torg. I det här området var det många små affärer där man kunde handla bland annat antikviteter och teer. Det enda jag köpte var några påsar löste och en superläcker temugg.

Den näst sista anhalten för dagen var till Jin Sha Theatre där vi fick se akrobatik av alla de slag. Vi fick se uppträdanden från allt av hattar som flyger i luften, människor som gör konster alla alla de slag och motorcykelkonster.

Den sista anhalten var till Feitan Hotel (5, Guangqumenwai Nan Street) där vi blev bjudna på pekinganka. Ja, vad tyckte jag om pekinganka… det var väl ok och köttet smakade inte något speciellt. Tycker nog att de smårätter som serverades innan var lite godare.

Feitan Hotel var som sagt den sista anhalten för dagen så när alla var mätta och belåtna åkte vi tillbaka till hotellet.

Som sagt dagen hade varit mycket intensiv och kul så för min del dröjde inte lång stund innan jag somnade.

Ett svar

  1. Maken åt även fötterna när vi åt pekinganka när vi var i Peking 🙂

Kommentera

