Stickhelg i Dalarna, del 2.

Så har vi kommit till lördagen, andra dagen på Stickhelg i Dalarna på Sätergläntan.

Som alltid vi helger som denna fanns det många och intressanta kurser, allt från broderi till spetsstickning. Med ett sådant stort urval av kurser, då är det inte så konstigt att man blir lite splittrad i valet av vilken kurs som man skulle gå.

När jag först fick reda på att stickhelgen skulle gå av stapeln bestämde jag mig för att gå Karin Kahnlunds kurs Hjärtevärmare, men tiden gick och det kändes som om jag ville prova på något annat istället. Kursen som jag till sist valde var spetsstickning.

I alla fall så började min morgon med att jag gick till matsalen och åt god och näringsrik frukost. Därefter till träslöjdens hus för att delta i morgonens samling. På samlingen fick vi reda på vad som skulle hända och vilka hållpunkter som fanns under dagen. Här splittrades alla och gick till respektive klassrum.

Kursens började med att ”våran fröken” Sanna T Sköld berättade lite om spetsstickning samtidigt för att sedan dela ut kurskompendiumet. Nu gick vi alla in för att sticka spets och sjalar. Alla vi elever satt som små ljus och de enda gånger som vi lämnade rummet  innan middagen klockan 17.00 var då vi ville ha en bensträckare, fika eller lunch.

Det sista punkten på programmet denna lördag var en föreläsning av Veronica Skytt från Filtmakeriet och hon hade temat ”Ull, ett fantastiskt material!”. På den här sidan finns de mer att läsa om Filtmakeriet.

Innan jag somnade den kvällen så hade jag massor av intryck och tankar på vilken trevlig lördag jag hade haft och vilka underbara människor jag träffat.

Kommentera

